12.1 Personeelsgesprek

Minimaal een keer per jaar hebben u en uw leidinggevende een personeelsgesprek. Dit gesprek heeft een tweezijdig karakter waarbij u beiden gelijkwaardige gesprekspartners bent. Een beschrijving van de bedoeling en onderwerpen van personeelsgesprekken vindt u in bijlage 12 van de cao.

Ter voorbereiding op het personeelsgesprek kunnen u en uw leidinggevende personen raadplegen waarmee u een functionele werkrelatie heeft en die inzicht hebben in uw functioneren.

In het personeelsgesprek komt aan de orde:

  • uw functioneren:
    • onder welke omstandigheden u uw afgesproken werkzaamheden heeft uitgevoerd
    • de resultaten die u heeft behaald in de afgelopen periode en hoe u dat heeft gedaan
  • uw mening over uw functioneren en de mening van uw leidinggevende over uw functioneren
  • afspraken over uw werkzaamheden voor de komende periode. Dit is inclusief afspraken over:
    • de omstandigheden waaronder u deze werkzaamheden gaat uitvoeren, en
    • de resultaten die u samen met uw leidinggevende voor ogen heeft
  • afspraken over uw persoonlijke ontwikkeling.

Als u hybride werkt komen de inrichting van uw thuiswerkplek en uw ervaringen met hybride werken ook aan de orde in het jaarlijkse personeelsgesprek.

In het personeelsgesprek wordt extra aandacht besteed aan de wenselijkheid en mogelijkheden om uw loopbaan in een andere functie voort te zetten als u vijf jaar of langer in dezelfde functie werkzaam bent.

Van het personeelsgesprek maakt u samen met uw leidinggevende een personeelsgespreksverslag via het instrument daarvoor in het P-Direktportaal.

Uw leidinggevende neemt in het personeelsgespreksverslag een samenvattende conclusie op over uw functioneren via de bijbehorende score. Dit is de opvatting van uw leidinggevende waarmee u het niet eens hoeft te zijn. Dit kunt u in het personeelsgespreksverslag vermelden.